За результатами цьогорічного підрахунку велосипедистів у Києві, 28-33% користувачів велосипеда їздять по дорозі, 28-30% відповідно — по велосмугах або велодоріжках, 39-42% — по тротуару. У 2022 році вперше за вісім років цього унікального дослідження, яке проводить з 2014 року U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), волонтери підрахунку фіксували рух по велоінфраструктурі. Також підрахунок показав, що жителі Києва більше використовують велосипед як транспорт для їзди на роботу чи у справах.

Підрахунок велосипедистів було організовано в суботу, 2 липня, та в четвер, 21 липня 2022 року, на 23-х перехрестях у Києві. Дані підрахунків не показують абсолютну кількість велосипедистів, але свідчать про динаміку використання велосипеда як транспорту з року в рік та дозволяють фіксувати її в різні періоди, навіть під час повномасштабної війни чи карантину.

«Ми раді, що на вулицях Києва протягом останніх кількох років зробили багато велодоріжок і велосмуг, бо це робить пересування велосипедом безпечнішим для людей і розвиває мобільність у місті. Наші результати засвідчують попит на користування ними. На точках підрахунку, де є велосипедна інфраструктура, нею рухаються близько 90% користувачів велотранспорту, тобто майже всі. Нагадаю, що згідно з ПДР України велосипедисти є повноправними учасниками дорожнього руху і повинні рухатися по велодоріжках, а якщо їх немає, то по дорозі в крайній правій смузі проїжджої частини.
Підрахунок велосипедистів показує не лише динаміку велотрафіку в місті, а й проблемні місця та можливості для кращого проєктування велоінфраструктури. У Києві є чимало місць, де велоінфраструктура ще не цілісна, навіть у межах одного перехрестя. Ми сподіваємося, що розвиток велоінфраструктури в Києві не зупиниться після скорочення велосектору в КМДА, яке відбулося цього року», – прокоментувала Наталя Князева, координаторка підрахунку велосипедистів і спільноти U-Cycle.




Ключові результати дослідження
- Кількість велосипедистів протягом 2-х вечірніх годин у будній день становить 5226 особи, а у вихідний — 4183. Більша кількість велосипедистів у будній день порівняно з вихідним свідчить про те, що люди використовують велосипед переважно для їзди на роботу чи у справах, а не тільки для для відпочинку. Ця тенденція вперше була зафіксована 2020 року під час карантину через пандемію ковіду, коли громадський транспорт працював в обмеженому режимі, а велосипед став одним із варіантів безпечного пересування. Якщо порівнювати кількість велосипедистів у будній і вихідний з довоєнними показниками 2020 року, то вони є вищими орієнтовно на 14%. Проте ця динаміка може бути як більшою, так і меншою, адже з одного боку, кількість населення в Києві суттєво зменшилася, а з іншого боку – у піковий літній сезон користування велосипедом зазвичай значно збільшується.
- 28-33% велосипедистів їздять по дорозі, 39-42% — по тротуару та 28-30% відповідно – по велосмугах або велодоріжках.
- Шоломом стабільно користується кожен четвертий велосипедист чи вилосипедистка.
- Частка жінок від загальної кількості велосипедистів становить 13%.
- Більшість велосипедистів віддають перевагу звичайному одягу.
- За 2 години підрахунку було зафіксовано 400 кур’єрів у будній день та 479 у вихідний. Це майже вдвічі більше, ніж восени 2020 року, враховуючи зменшення кількості населення та розвиток ринку доставки їжі.
- Кількість користувачів легкого персонального транспорту (ЛПТ) у будній день становить 2071, а у вихідний — 1709. Порівняно з велосипедом, частка жінок серед користувачів ЛПТ є вищою — 20%. Якщо грубо порівняти ці цифри з осінню 2020 року, то, знову ж таки, є зростання у майже 2 рази.




Дані літнього підрахунку 2022 року ми спеціально подаємо окремо та напряму не порівнюємо з іншими періодами з кількох причин:
- Згідно з методикою ми проводимо підрахунок восени та навесні, літо ж навпаки є піковим сезоном, коли користування велосипедом підвищується, порівняно з міжсезонням.
- За оцінкою мера Києва Віталія Кличка кількість населення у столиці зменшилася приблизно на одну третину після початку повномасштабної війни. Отже, і велосипедистів могло поменшати.
- Графік роботи та інтервал громадського транспорту змінився після запровадження комендантської години. Крім того, наземний муніципальний громадський транспорт зупиняє свій рух під час повітряної тривоги, що робить його менш передбачуваним способом пересування містом для пасажирів. Відповідно, така картина не є типовою та може стимулювати додаткове, порівняно з типовою ситуацією в минулі роки, користування велосипедами та самокатами, в тому числі прокатними.




Не зважаючи на ці обмеження, ми вирішили все ж таки провести підрахунок велосипедистів та користувачів персонального електротранспорту (самокатів, моноколіс, гіроскутерів тощо) у нетиповий сезон та під час воєнного стану. Адже вважаємо, що збирати актуальні дані про мобільність важливо навіть під час війни, щоб обґрунтовано та поінформовано ухвалювати рішення про міське планування, організацію дорожнього руху в кризовий період.
Час та погода
Субота 2 липня 12:00-14:00 — сонячно, ясно +25-30°C.
Четвер 21 липня 17:00-19:00 — мінлива хмарність, вітер +24-27°C.
Великий розрив між днями підрахунку зумовлений тим, що в липні була достатньо дощова погода і складно було підібрати середу та суботу на одному тижні так, щоб не було дощу. Тому було вирішено проводити підрахунок у перший будній не дощовий день після суботи, 2 липня. Цим днем виявився четвер, 21 липня.
Фото U-Cycle / Роман Матерухін
Кількість та динаміка
За 2 години у будній день кількість велосипедистів на 23 перехрестях становить 5226, а у вихідний — 4183. Ці показники є абсолютним рекордом за 9 років підрахунків в усі сезони. Більше велосипедистів ми нарахували лише у квітні 2020 року – 5431 у будній день.
Виявилось, що цього року у будній день кількість поїздок на 25% більше ніж у вихідний. Ми фіксуємо такі зміну балансу між будніми на вихідним днями вже кілька років поспіль. Велосипедистів-ком’ютерів, які користуються велосипедом як транспортом в Києві стає все більше і більше — це факт. Це стимулюють різні фактори: як зупинка громадського транспорту під час карантину та його нестабільна робота під час повітряних тривог, так і створення якісної і безпечної інфраструктури у різних районах міста. Водночас у вихідні дні кількість велосипедистів є також достатньо високою.
Додатковий фактор — тепла погода. Цього року у дні підрахунку було сонячно, температура коливалась у межах +24-30°C.
Рух по дорозі, тротуарах та велоінфраструктурі
Близько третини велосипедистів рухалися по дорозі — 28% у будній та 33% у вихідний день. Переважно, такий рух зафіксовано на вулицях, де вузькі тротуари або пожвавлений рух на них, багато торгівлі або зупинок громадського транспорту (б-р. Лесі Українки, вул. Хрещатик, Кирилівська, Січових Стрільців, пр. Перемоги).




Так само орієнтовно кожен третій велосипедист мав можливість рухатися по велодоріжках або велосмугах: 28% у будній день та 30% у вихідний.
У будній день 39% обирають поїхати по тротуару, а у вихідний — 42%. Варто зазначити, що такий характер руху ми зафіксували переважно на мостах та вулицях, де тротуари є широкими та з меншою інтенсивністю пішохідного потоку та на мостах, де по проїжджій частині автомобілі розвивають високу швидкість, і велосипедистам рухатися у такому потоці некомфортно та небезпечно (переважно на лівому березі).
Шоломи та одяг
Частка велосипедистів у шоломах залишається стабільною та незмінною — 25% у будній та вихідний день, як і точки, де ними найбільше користуються — Пішохідний та Північний мости.
Залежно від точки підрахунку, ми спостерігали від 10% до 50% велосипедистів на спортивних велосипедах (МТБ або шосе) і в спортивному одязі. Відповідно, від 90% до 50% — це велосипедисти у звичайному одязі, без екіпірування на МТБ або міських велосипедах, які їдуть у справах або на прогулянку з сім’єю.



Гендерний розподіл
Частка жінок від загального числа велосипедистів становить 13% як у будній, так і вихідний день. Загалом можна констатувати, що жінок-велосипедисток трохи поменшало, адже зазвичай у минулих підрахунках їх частка сягала 20%. Це можна пояснити тим, що серед тих, хто виїхав із столиці може бути більше жінок, ніж чоловіків.
Найбільше велосипедисток було на Північному мосту — 144, на перехресті Сержа Лифаря/Драйзера на Троєщині — 69 та на Пішохідному мосту — 68.



Велокур’єри
З початку 2020 року ми зафіксували, що пандемія спричинила значне збільшення кількості велокур’єрів з різних сервісів доставки. Їх кількість продовжує зростати. У будній день зафіксовано 400 кур’єрів, у вихідний — 479. Це майже вдвічі більше, ніж восени 2020 року, враховуючи зменшення кількості населення та закриттям деяких закладів. Проте розвиток ринку доставки їжі продовжується, з’являються нові заклади, які користуються велодоставокою.



Легкий персональний транспорт
У 2020 році ми вперше порахували, скільки людей у Києві користується легким персональним транспортом (електросамокати, моноколеса і т.п.). У 2022 ми продовжуємо це робити. Отже, цього року в будній день зафіксовано 2071 користувачів (20% жінок та 80% чоловіків), а у вихідний на 21% менше — 1709 (22% жінок та 78% чоловіків). На самокатах переміщаються не заради розваги, як могло бути на початку популярності цього виду транспорту, а щоб швидко на незалежно доїхати з точки А у точку Б.
Порівняно з 2020 роком, загальна кількість користувачів ЛПТ зросла майже вдвічі, а от частка жінок дещо знизилася (з 28% до 20-22%), що характерно і для велокористування.





Найпопулярніші напрямки
Найпопулярнішими точками підрахунку стали традиційно Північний та Пішохідний мости, адже вони поєднують лівий та правий береги та правий берег із найбільшою рекреаційною зоною — Трухановим островом відповідно, а також перехрестя вулиць Кирилівської та Сирецької. Одне з пояснень – у цих районах працює лише наземний громадський транспорт, у час воєнного стану він зупиняє рух під час повітряних тривог.
Найменше велосипедистів проїжджало біля метро Васильківська та Голосіївська. У даному випадку це можна пояснити тим, що у цьому районі працює підземне метро, яке є надійним громадським транспортом, тому велосипедом тут користуються менше.
Фото U-Cycle / Оксана Мирошниченко Фото U-Cycle / Оксана Мирошниченко
Хто проводив підрахунок
Підрахунок велосипедистів улітку 2022 року організувала U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), провели велоактивісти та велоактивістки: Артем Нікіфоров, Андрій Грушко, Артур Єдамов, Богдан Будлянцев, Вадим Денисенко, Вадим Іванченко, Валентин Янчарук, Віктор Блудший, Вікторія Прокопенко, Ганна Ковальова, Денис Дзюбинський, Денис Черняк, Дмитро Гурський, Дмитро Добряков, Дмитро Тимоханов, Єгор Коляденко, Єлизавета Ухань, Інна Лисюк, Іван Насобков, Костянтин Горяйнов, Лідія Абрамова, Марина Блудша, Микола Полюхович, Михайло Карпишин, Настя Макаренко, Наталя Князева, Оксана Мирошниченко, Олег Оладько, Олександр Богаченко-Мішевський, Олексій Гаценко, Олексій Нефьодов, Олена Стебелецька, Олена Стебелецька, Роман Масалкін, Роман Матерухін, Саша Бойко, Світлана Самікова, Сейко Капітула, Сергій Момотюк, Сергій Левченко, Сергій Пасюта, Сергій Стадник, Тарас Грицюк, Юра Степаненко, Юра Черній, Юра Шакалов, Ярослав Арешкович.

Координувала підрахунок велосипедистів координаторка спільноти U-Cycle Наталя Князева. З аналізом даних допомагала соціологиня та членкиня U-Cycle Даша Пирогова та комунікаційниця U-Cycle Марина Блудша. Інфографіку підготувала Катерина Яковець.
Нагадаємо, з 2014 року ми проводимо підрахунок велосипедистів у Києві, щоб побачити динаміку використання велосипеда в місті та використовувати ці дані для адвокації безпечної велосипедної інфраструктури в місті.