Сьогодні, 1 листопада, набуває чинності великий пакет змін до Правил дорожнього руху України, які стосуються руху велосипедом. Кабінет міністрів України ухвалив ці зміни до ПДР 29 вересня 2021 року.
U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») адвокатує зміни до ПДР з 2010 року для підвищення комфорту та безпеки людей на велосипедах.
Що змінилося в Правилах дорожнього руху
Які позитивні зміни внесли в ПДР України:
- У ПДР України тепер є визначення основних понять велоінфраструктури — велосмуги, велопереїзду, контрсмуги — нарешті розділено поняття велосмуга та велодоріжка. Чому це важливо? Як правило, будівництво велодоріжок потребує капітального будівництва, а це займає роки. Велосмуги ж можливо створювати, змінивши схему дорожнього руху на конкретній вулиці.
- Острівець безпеки та інші дорожні конструкції, розмітка та знаки, передбачені для зниження швидкості авто перед наближенням до пішохідних переходів/велопереїздів.
- Нові знаки та розмітка, які регулюють рух велосипедистів, зокрема для позначення спільного руху велосипедів з автомобілями, а також велосипедів та громадського транспорту.
- З’явлося визначення діагонального переходу, по якому люди матимуть можливість перейти перехрестя одразу на потрібний бік в межах одного циклу світлофора, а не втрачати час на перетин двох вулиць в окремі прийоми.
Навіщо ці зміни в ПДР
Зміни в ПДР викликані оновленням нормативних документів, які також адвокатувала наша організація, — державних будівельних норм (ДБН) та державних стандартів (ДСТУ), що стосуються будівництва та ремонту вулиць, доріг, дорожньої розмітки та знаків. Насамперед ці зміни спрямовані на підвищення комфорту та безпеки руху незахищених учасників руху — пішоходів та велосипедистів — через уповільнення дорожнього трафіку в містах і фізичне унеможливлення перевищувати швидкість.
В Україні з’явилося багато елементів дорожньої інфраструктури та можливих варіантів організації дорожнього руху, які підвищують безпеку руху, завдяки оновленню ДБН і створенню перших в історії України велосипедних ДСТУ протягом 2018-2021 років.
«Відтак українські проєктувальники та інженери можуть користуватися всесвітньо відомими та доведено ефективними практиками організації дорожнього руху. Та проблема була в тому, що ці документи є технічними, а учасники руху керуються Правилами дорожнього руху, і невідповідність інженерних документів та ПДР могла породжувати юридичні колізії.
Мені невідомі випадки, де подібні неузгодження стали б предметом судового розгляду. Проте відомі ситуації, коли розроблені відповідно до чинних ДБН та ДСТУ проєкти вулиць блокувалися на одному з етапів узгодження саме через невідповідніcть ПДР. Тому ці зміни були необхідними й очікуваними», – пояснив Богдан Лепявко, координатор U-Cycle з адвокації та безпеки руху.
Адвокація змін до ПДР України
Дякуємо всім, хто зробив свій внесок у зміни до Правил дорожнього руху: Українській велосипедній мережі та особливо Львівській Асоціації Велосипедистів та Матвію Шкотняру, Вадиму Денисенко, Павлу Сирватці, Ігорю Могилі, Ірині Бондаренко, Андрію Коману, Віктору Загребі та Дмитрові Александрову.
Дякуємо за співпрацю Ользі Беленчук і Артему Безуглому з ДП «ДерждорНДІ», Станіславу Гвоздікову та Укравтодор, Олександру Кубракову та Міністерству інфраструктури України.
Окрема подяка Денису Монастирському та Міністерству внутрішніх справ України, Денису Шмигалю та Кабінету міністрів України.
Сподіваємося, що вже найближчим часом МВС і новосформована команда міністра внутрішніх справ Дениса Монастирського зробить українські ПДР ще дружнішими до користувачів велосипеда, яких стає все більше.
Яких важливих змін бракує в ПДР
На часі важливі зміни до ПДР, яких не вистачає в Україні:
- поворот велосипедистів ліворуч (в разі наявності відповідної інфраструктури),
- рух парами по дорозі,
- визначення мінімального інтервалу для випередження людини на велосипеді автомобілем (1.5 метра).
Ці норми вже давно є у правилах дорожнього руху європейських країн та світу і довели свою ефективність у питаннях підвищення безпеки та зручності користування велосипедом як транспортом.
Решта пропозицій спрямовані на вирішення різноманітних неузгодженостей, які зараз виникають в українських ПДР. Наприклад, існує потреба врегулювати рух дітей у віці від 7 до 14 років, пріоритетність проїзду велопереїздів (у чинній редакції є можливість трактувати навіть перетин велодоріжки з виїздом з двору як пріоритетний для автомобіля, що створює конфліктні ситуації) та інші.
Нагадаємо, останні кілька років ми досліджували найкращі практики регулювання ПДР у європейських країнах, збирали пропозиції від користувачів велосипеда з усієї України і напрацювали проєкт правок до Правил дорожнього руху.
З 2020 року наша робота по змінах до ПДР відбувається в межах проєкту «Безпека руху для України: національна адвокація та промокампанія велосипедних громадських організацій», що втілюється U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») за підтримки Програми МАТРА Посольства Королівства Нідерландів в Україні.
Колонка Богдана Лепявка для Української правди: Правила дорожнього руху стають велодружніми. Чого ще не вистачає?
Espreso.TV: З 1 листопада діятимуть нові правила дорожнього руху
Новини 2+2: З 1 листопада вступають у дію зміни до ПДР: які нові розмітки та знаки з’являться