Контакти

м. Київ, вул. Ярославів Вал, 7, офіс 305

info@avk.org.ua

Адреса для листування

м. Київ, вул. Ярославів Вал, 7, офіс 305, 01030

Чому освіта з безпеки руху на велосипеді актуальна для Нової української школи

Освіта з безпеки руху на велосипеді актуальна і необхідна в Новій українській школі, відповідає ключовим принципам НУШ і забезпечить ефективніший захист дітей і підлітків в Україні. Про це йшлося на публічній онлайн-дискусії «Veloforum online talks: актуальність освіти з безпеки руху для Нової української школи» за участю представників Міністерства освіти і науки України, парламенту, поліції, громадського сектору і освітнього експертного середовища. Дискусію організувала онлайн U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») 8 лютого 2022 року.

Ангеліна Гусар, координаторка проєкту «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні»: «Освіта з безпеки руху на велосипеді рятує життя. На жаль, статистика в Україні невтішна: смертність на дорогах України — одна з найвищих в Європі. Найпоширеніша причина смертності українських дітей та підлітків — це ДТП. Метою нашого проєкту є інтегрувати навчання з безпеки руху на велосипеді в українську шкільну освіту, а також сприяти його впровадженню на основі розробленого документу національної політики. Така освіта в Україні забезпечить ефективніший захист дітей і підлітків на велосипедах та підвищить їхню участь у дорожньому русі. Наразі ми розробляємо навчальну програму і якісні методичні матеріали з безпеки руху на велосипеді для вчителів для того, щоб спростити їм роботу, і зацікавити школи в тих громадах, де велосипед є одним з основних видів транспорту».

Богдан Андрощук, керівник департаменту країн Східного партнерства, ChildFund Deutschland (Німеччина): «У Німеччині освіта з безпеки руху на велосипеді починається з 1,5 року, бо це той вік, коли дитина вже може користуватись біговелом, продовжується в дитячому садку і школі. У 4 класі діти здають іспит на велоправа, який передбачає перевірку теорії і практики. Звичайно, це символічні велоправа, однак така освіта робить дітей повноцінними учасниками дорожнього руху вже з 10 років. Статистика в Німеччині показує, що освіта з безпеки руху працює: у 1978 році було зафіксовано близько 74 тисячі травмованих дітей у ДТП, приблизно 1,5 тисячі загинули, у 2000 році — 40 тисяч травмованих дітей у ДТП, 200 загинуло. Освіта з безпеки руху на велосипеді не лише рятує, а й формує життя, бо розвиває важливі навички — моторику, сприйняття себе і оточення, діти вчаться розпізнавати небезпеку і поважати інших учасників дорожнього руху».

Світлана Фіцайло, начальник відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин Міністерства освіти і науки України: «Безпека дорожнього руху  у фокусі загальної середньої освіти України. З 2005 року в базовій середній освіті  впроваджено предмет «Основи здоров’я», який інтегрує елементи знань  про збереження життя і зміцнення здоров’я. У межах цього предмету є змістовий модуль про безпеку дорожнього руху «Безпека на дорозі», в якому увага зосереджена на поведінці пішохода, пасажира тощо. Однак оскільки все більше дітей і молоді стають учасниками дорожнього руху на велосипедах, мотоциклах, скутерах, мопедах тощо, то навчання дітей свідомій і безпечній поведінці на дорозі є дуже актуальним. Кількості годин у навчальному плані для формування відповідних навичок  недостатньо, тому було би дуже корисно мати ще додатковий ресурс у вигляді факультативного курсу, зокрема, з безпеки руху на велосипеді, відповідного варіативного модуля навчальної програми з фізичної культури  і, можливо, окремих  позаурочних програм, які заклад освіти може інтегрувати у свою освітню програму, щоб це було корисно і цікаво для дітей та мало  вплив на їхню поведінку як учасників дорожнього руху».

Микола  Полюхович, старший інспектор відділу зв’язків з громадськістю управління патрульної поліції у м. Києві, капітан поліції: «З 2016 року в Україні реалізується проєкт «Шкільний офіцер поліції», в межах якого поліцейські проводять уроки в школах на різноманітну тематику. Серед них є кілька занять про безпеку руху, лише одне з них присвячене безпеці дорожнього руху для велосипедистів. Тема уроку залежить від запиту школи, бо від нас очікують реагування на конкретні проблеми. Ми намагаємося охопити максимальну кількість шкіл, однак говорити про систематичну роботу з одним конкретним класом не доводиться, ідеться про кілька візитів у школу на рік».

Галина Титиш, керівниця ГО «Смарт освіта», співзасновниця сайту НУШ: «Реформа НУШ зараз повністю охоплює початкову школу, тобто учнів 1-4 класів. З наступного року Нова українська школа розпочнеться і в середній школі.  З безпекою руху напряму пов’язана соціальна і здоров’язбережувальна галузь, яка є однією з 9 освітніх галузей НУШ, визначених у Державних стандартах початкової та базової освіти. Освіта з безпеки руху на велосипеді пов’язана з громадянською та соціальною, а також  екологічною компетенціями. Найголовніша відмінність НУШ полягає в переорієнтації зі школи знань на школу компетенцій. Тобто вона має не лише вчити, як безпечно поводитися на дорозі, а дитина має це практикувати і застосовувати на практиці. Якщо школам запропонувати справді якісні навчальні матеріали, які відповідають основним принципам НУШ, зокрема радість пізнання і дитиноцентризм, то школи охоче беруть їх у роботу».

Лідія Андрушко, освітня експертка, член робочої групи з розробки Державного стандарту, тренерка НУШ, розробниця навчальних матеріалів з безпеки руху на велосипеді: «На мою думку, їзда на велосипеді є метафорою Державного стандарту освіти про компетентність і її компоненти. Якщо ми говоримо про ставлення, то їзда на велосипеді виховує сміливість, готовність діяти, мотивацію та впевненість. Якщо ми говоримо про практичне застосування знань, то освіта з безпеки руху на велосипеді саме про це. Я думаю, що методичні матеріали, які ми розробляємо стануть у нагоді вчителям, які зможуть використовувати їх самостійно. Наша мета — самостійний учасник дорожнього руху. У нашому проєкті про впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах мені подобається об’єднання різних сил суспільства — вчителів, поліції та держави, велоактивістів. Усі разом ми зможемо зробити навчальні матеріали, які ми зараз розробляємо, справді комплексним освітнім рішенням».

Дискусія «Veloforum online talks: актуальність освіти з безпеки руху для НУШ»

Наталія Піпа, народна депутатка України, у Верховній Раді працює над реалізацією профільної школи: «У європейських країнах розвиток велоруху є успішним там, де є державні програми з розвитку велосипедної інфраструктури та освіти з безпеки руху. Тому треба розуміти, що для цього було багато зроблено, наприклад, суттєво дорожче стали автомобільні перевезення. Серед переваг велоруху, звичайно, те, що це  краще для здоров’я, не шкодить екології, набагато дешевше. В Україні велосипед стає модним, але все ще небезпечним видом транспорту, тому треба розвивати велосипедну інфраструктуру, запроваджувати освітні ознайомчі програми. Цей проєкт здатний змінити пріоритети держави, бо в Україні ще не до кінця розуміють важливість підтримки велотранспорту для суспільства».

Освіта з безпеки руху на велосипеді вже давно є нормою в багатьох європейських країнах, зокрема в Німеччині, Нідерландах і Польщі. Кампанія «Велосипедом до школи» проходить у межах проєкту «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні», який впроваджує U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») в партнерстві з ChildFund Deutschland за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини. Кампанію «Велосипедом до школи» також підтримує програма МАТРА Посольства Королівства Нідерландів в Україні в межах проєкту «Безпека руху для України: національна адвокація та промокампанія велосипедних громадських організацій».

У результаті конкурсу серед українських шкіл на участь у національній кампанії «Велосипедом до школи» відібрано 15 шкіл.

Нагадаємо, у грудні 2021 року U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») зібрала робочу групу для обговорення програми з впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах за участю освітніх експертів, патрульної поліції, директорів шкіл, вчителів, педагогів-організаторів і велоактивістів з різних міст України, а також профільних депутатів Верховної Ради України та Київради.

ПОДІЛИТИСЯ