Як запровадити велоосвіту з безпеки руху в школі

U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») зібрала робочу групу для обговорення програми з впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах за участю освітніх експертів, патрульної поліції, директорів шкіл, вчителів, педагогів-організаторів і велоактивістів з різних міст України, а також профільних депутатів Верховної Ради України та Київради.

Створення навчальної програми є складовою національної кампанії «Велосипедом до школи». Кампанія проходить у межах проєкту «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні», який впроваджує U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») в партнерстві з ChildFund Deutschland за фінансової підтримки Міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини.

Перше засідання робочої групи відбулося 3 грудня у форматі воркшопу в Освіторія Хаб у Києві. У ньому взяли участь освітні експерт/ки з України та Німеччини, представники та представниці патрульної поліції з Києва та Полтавської області (Миргород), вчителі та вчительки фізичного виховання, фізики, вчительки, які працюють зі слабозорими дітьми, директор/ки шкіл, педагоги-організатори з Києва та Житомира, зокрема учасники проєкту «TUMI: шлях до школи», велоактивісти з Івано-Франківська, Львова, Києва та Житомира, народна депутатка України Наталя Піпа, депутат Київради Вадим Васильчук, який очолює постійну комісію Київської міської ради з питань освіти і науки, сім’ї, молоді та спорту. 

Метою воркшопу було презентувати національну кампанію «Велосипедом до школи» та її освітню складову, освітні матеріали з безпеки руху на велосипеді від патрульної поліції і велоспільноти в Україні, досвід Німеччини з впровадження велоосвіти у школах, а також спільно обговорити, як може виглядати освіта з безпеки руху на велосипеді в українських школах.

Національна кампанія «Велосипедом до школи»

Анастасія Макаренко, виконавча директорка U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»):

«Ми починаємо не з нуля — наша організація вже 10 років проводить велошколу з безпеки руху. Спочатку ми навчали людей у різних районах Києва, на міських фестивалях, на запрошення шкіл і бібліотек, а згодом навіть в інших містах і громадах України. У 2018 році ми зробили пілотну кампанію для шкіл у 5 громадах у межах проєкту «Зелене світло для велоруху у громадах». У 2019-2021 роках ми були партнерами проєкту «TUMI: шлях до школи» у Житомирській громаді. Цього року ми проводили велошколу з безпеки руху для понад пів тисячі школярів у Миргороді в межах проєкту «Велопроєктування як спосіб зменшення впливу пандемії COVID-19». Зараз прийшов час примноження досвіду та інституційних змін. Ми хочемо зробити освіту з безпеки руху доступною для всіх дітей і підлітків України. 

Ми хочемо напрацювати якісний продукт разом з вчительською спільнотою і патрульною поліцією, яка має свою програму з безпеки руху на велосипеді. Важливо також переймати кращі європейські практики і адаптувати їх до української освіти. Рада, що ми стартуємо в такому фаховому колі. Головною метою навчальної програми з безпеки руху на велосипеді в українських школах має бути впевненість і безпека української молоді на дорогах».

Ангеліна Гусар, проєктна координаторка «Велосипедом до школи»:

«За довгою назвою нашого проєкту ховається дуже важлива особисто для мене ініціатива, адже тут ідеться про практичну освіту, не абстрактні терміни, про те, що далі справді знадобиться людині у житті, про безпеку і комфорт, про майбутнє наших міст. Діти, яких ми сьогодні навчимо піклуватись про свою спільноту, будуть завтра будувати наші міста і країну. Там, де з’являється велосипед, починається усвідомлене ставлення до простору та людей навколо себе».

Аліна Кундіч, координаторка кампанії «Велосипедом до школи»:

«За даними неурядової американської організації The Safe Routes Partnership, освіта є однією з шести ключових складових безпечного маршруту до школи разом з проєктуванням і будівництвом дорожньої інфраструктури, оцінкою і моніторингом, заохоченням, забезпеченням і виконанням, а також рівністю. Для дітей дуже важливо, щоб у них були наставники, які б показали і розказали, як користуватись велосипедом, як за ним доглядати і безпечно їздити. Важливо, аби діти змалечку розуміли, що велосипед – це не іграшка, а транспорт, а вони на велосипедах – теж учасники дорожнього руху. Діти вчать інших дітей і дорослих. Це ланцюжкова реакція, яку ми хочемо увімкнути нашим проєктом».

Наталя Князева, координаторка велошколи з безпеки руху U-Cycle:

«Наша організація створила вже багато освітніх продуктів для навчання безпеки руху на велосипеді: Правила дорожнього руху для велосипедистів, велоуроки для дорослих і школярів, онлайн-курс велошколи з безпеки руху, посібник і відеогайд для велотренерів та ін. У межах національної кампанії «Велосипедом до школи» ми хочемо адаптувати навчальні матеріали з безпеки руху на велосипеді для дитячої і підліткової аудиторії та навчити перших 150 веломенторів і веломенторок серед вчителів, поліцейських та велоактивістів з різних куточків України».

Як поліція в Україні навчає дітей безпеки руху на велосипеді

Підтримання безпеки руху, регулювання дорожнього руху і контроль за виконанням Правил дорожнього руху є одним з багатьох завдань, покладених на патрульну поліцію в Україні, поряд з охороною прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку, а також запобіганням кримінальним і адміністративним правопорушенням, випадкам насильства в сім’ї, виявленням причин і умов, що сприяють їх скоєнню та ін.

Патрульна поліція в Україні впроваджує у своїй роботі принцип Community Policing, який заснований на тісній співпраці з громадою і зосереджує увагу на причинах злочинів, що дає змогу завчасно попереджати їх. 

Микола Полюхович, старший інспектор відділу зв’язків з громадськістю управління патрульної поліції у м. Києві, капітан поліції:

«Шкільний офіцер поліції — проєкт, що є успішним прикладом реалізації принципу Community Policing. Починаючи з 2016 року він реалізується на постійній основі в містах, де функціонує патрульна поліція. Головною метою цього проєкту є формування в дітей знань, умінь та навичок безпечної, правомірної поведінки, а також запобігання вчинення правопорушень. 

Просвітницько-профілактична робота для учнів здійснюється за програмою «Школа і поліція», розробленою українськими спеціалістами в 2016 році за участю канадських колег та схваленою Міністерством освіти і науки України. Усі заняття спрямовані на підвищення знань правил безпечної поведінки та розраховані на різні вікові категорії. Окрім того, проводиться систематична робота не тільки з учнями, а й з батьками, які відповідають за вчинки та безпеку дітей».

Безпека дорожнього руху для велосипедистів є темою одного заняття з 19 програми «Школа і поліція» для 6-11 класів. За статистикою патрульної поліції в 2016-2020 роках до програми «Школа і поліція» було залучено 203 патрульних у 39 населених пунктах України, які змогли провести 83 тисячі уроків (зокрема, 1500 уроків онлайн), 20 тисяч бесід з учнями і батьками та 4 тисячі шкільних заходів у 2028 закладах загальної середньої освіти. Нагадаємо, що в Україні налічується понад 14 тисяч шкіл, за даними Міністерства фінансів України за 2019 рік. 

«Зокрема, у Києві за 11 місяців 2021 року патрульні поліцейські провели 1 100 уроків у 1-11 класах, охоплено 266 з 360 шкіл (455 візитів). В ідеалі хотілося б охопити всі 360 шкіл Києва, але часу і людей не вистачає», – пояснив капітан поліції Микола Полюхович.

Як навчають дітей безпеки руху на велосипеді в Німеччині

У Німеччині освіта з безпеки руху на велосипеді є частиною шкільної програми для дітей початкової школи, однак велику роль відіграють у цій освіті також батьки, місцева поліція та громадські організації.

Богдан Андрощук, керівник департаменту країн Східного партнерства, ChildFund Deutschland (Німеччина):

«У Німеччині великий внесок у велоосвіту з безпеки руху роблять батьки, бо саме вони слугують першоджерелом і зразком поведінки для дитини в просторі, в якому вони виростають – як вони переходять дорогу, як їздять на велосипеді тощо. Велоосвіта з безпеки руху в німецьких школах вплетена в такі теми, як здоров’я, соціалізація, інтеграція. На конференції міністрів освіти та культури в Німеччині минулого року тему велоосвіти з безпеки руху підняли на рівень здоров’я людини, руху і орієнтування в просторі, бо йдеться про сприйняття людиною простору і її самосприйняття в цьому просторі».

Детальніше про досвід Німеччини з впровадження велоосвіти з безпеки руху в школах розповів Вольтер Фанк, керівник дослідницького відділу «Мобільність і дослідження безпеки на дорозі» (MOVE) в Інституті емпіричної соціології університету Ерлангена-Нюрнберга:

«Ми досліджуємо те, як люди поводять себе на дорозі, особливо малозахищені групи — діти, підлітки, молоді водії. Для всіх цих груп освіта є важливим фактором подальшої участі в дорожньому русі. У Німеччині освіта з безпеки руху базується на зусиллях і стандартах з боку Міністерства транспорту і 16 федеральних земель. Якщо ми говоримо про заходи з безпеки руху в 16 землях, то їх проводять дві інституції — школа та поліція.

Шкільна освіта регулюється законами на рівні федеральних земель. Спочатку діти йдуть у початкову школу на 4 роки з 6 до 9 років. Саме для цього періоду є навчальні плани, які передбачають навчання з безпеки дорожнього руху.

Фото: friedrich-ludwig-jahn-grundschule.de

Чому школа має особливу роль для передачі знань з безпеки руху? Як на мене, на це є 4 причини:

1. У школі можна дуже легко достукатися до всіх дітей.

2. Освіту передає персонал, який має педагогічну освіту.

3. Така освіта покращує безпеку дорожнього руху дітей до школи.

Це важливо, бо за статистикою найбільше ДТП відбувається саме під час руху до школи.

4. Те знання, що було посіяне в школі, матиме вплив на поведінку дорослих людей під час дорожнього руху.

Спочатку дітей у школі навчають, як мають рухатися пішоходи, після цього дітей вчать безпечному руху на велосипеді у 3-4 класі. Велоосвіта з безпеки руху існує в Німеччині в усіх 16 федеральних землях. Звісно, можуть відрізнятися теми та компетенції, яких навчають учнів, але така велоосвіта є обов’язковою.

Фото: friedrich-ludwig-jahn-grundschule.de

Для оптимального результату має бути співпраця між школою, поліцією та батьками у навчанні дітей безпечній їзді на велосипеді. Під час уроків фізкультури діти отримують моторні навички, теоретична підготовка відбувається в межах спеціального предмету про людину і світ. Оцінка за знання з безпеки дорожнього руху йде в загальну оцінку з цього предмету. 

Велоосвіта з безпеки руху є завданням школи, а поліція лише підтримує цю освіту в межах своїх можливостей. Поліцейські є гостями в школі та проводять освітні вечори для батьків і вчителів, а також практичні вправи на спеціальному майданчику, куди дітей відвозять, або в дворі школи, якщо на асфальті можна намалювати розмітку. Поліцейські привозять маленькі світлофори з собою і дорожні знаки. Практичне навчання завершується практичним іспитом, а школярі, які успішно склали іспит, отримують значок. Я питав наших практикантів, вони досі пам’ятають ці значки, бо таке нагородження не забувається. Таким чином, велоосвіта є надзвичайно важливою. У жодній іншій діяльності поліція не вважається таким помічником, як тут.

Співпраця з поліцією сприяє виробленню практичних навичок у дітей і полегшує працю вчителів. Також навчання дітей безпечній поведінці на дорозі відбувається в сім’ї. Якщо ми говоримо про батьків, то вони вже з дитинства мають працювати з моторними навичками дітей і розповідати про проблеми, з якими діти можуть стикатися на дорозі, але ми не можемо вимагати цього від батьків. Батьків використовують під час практичних занять поліцейських зі школярами на велосипедах для того, щоб вони стояли вздовж дороги. 

Більшість дітей, які потрапляють у велоДТП у Німеччині, перебувають у віці від 12 до 14 років. Є пропозиції для покращення велоосвіти для дітей цього віку, але для цієї категорії школярів у навчальних планах немає велоосвіти з безпеки руху.

Звісно, ми не можемо сказати, скільки людей НЕ потрапили в ДТП завдяки цій велоосвіті в школах, але очевидно, що діти починають їздити за правилами дорожнього руху і це підвищує їхню безпеку».

Лідія Андрушко, освітня експертка, директорка ПШ «Світанок», член робочої групи з розробки Державного стандарту освіти, тренерка Нової української школи (НУШ):

Які можливості є для запровадження велоосвіти з безпеки руху в українських школах

«У рамках реформи загальної середньої освіти в Україні вже впроваджено Державний стандарт початкової загальної освіти, пілотується Державний стандарт базової середньої освіти і на стадії розроблення перебуває Державний стандарт профільної середньої освіти. Новий держстандарт дає змогу вибирати навчальні програми підручники на розсуд батьків і вчителів.

Метафорою Державного стандарту про компетентність і її компоненти є їзда на велосипеді, бо вона виробляє ті самі компетенції у ставленні (сміливість, готовність діяти, мотивація, упевненість), вміннях (на формування вмінь і ставлень потрібен час, навчальні програми зорієнтовані на практичне застосування знань) і знаннях (знання і фактаж  — різні речі, для формування компетенцій важливе конструювання знань, а не відтворення).

Безпека руху на велосипеді наразі є в пропонованому змісті до навчальних програм 5-6 класів про здоров’я, безпеку та добробут. Наразі в українських школах ми використовуємо всі можливості для того, щоб дати знання про безпеку руху, але бажаємо більшого: Тиждень безпеки дорожнього руху, акція «Увага! Діти на дорозі!» і програма «Школа і поліція» за участю патрульних поліцейських».  

Вадим Васильчук, депутат Київради, голова комісії з питань освіти:

«Кампанія «Велосипедом до школи» як ніколи актуальна в Києві та Україні, бо освіта з безпеки руху стосується порозуміння різних всіх учасників дорожнього руху. Часто пішохід не розуміє, що його не видно в темному одязі на дорозі, а велосипедиста не видно, коли він перебуває в так званій мертвій зоні автомобіля. Чим більше цьому будуть приділяти уваги в школі, тим більше дітей буде користуватись велосипедом, тим більше буде запиту від шкіл на велопарковки і т. д.»

Наталія Піпа, народна депутатка України, у Верховній Раді працює над реалізацією профільної школи:

«Чому варто їздити на велосипеді? По-перше, це екологічно, доступно та спортивно. По-друге, при заміні автомобіля це зменшення витрат на будівництво та утримання доріг. По-третє, це збільшення громадського простору для інших потреб, бо 1 паркомісце для авто — це 7  місць для велосипеда. Я підтримую впровадження велоосвіти з безпеки руху в школах. Треба зробити велосипед модним, і тоді багато дітей змінять спосіб добирання до школи».

Нагадаємо, до 24 грудня в Україні триває конкурс серед українських шкіл на участь у національній кампанії «Велосипедом до школи». Школи-переможниці отримають, зокрема, велоуроки з безпеки руху, сучасні велопаркінги та велосипеди.

ПОДІЛИТИСЯ