Що очікуємо побачити у бюджеті на велоінфраструктуру у 2021 році

Велосипедом до школи: в Україні стартує проєкт про освіту з безпеки руху

U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») розпочала національну кампанію «Велосипедом до школи» у межах проєкту «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні».

Метою проєкту є інтегрувати навчання з безпеки руху на велосипеді в українську шкільну освіту, а також сприяти його впровадженню на основі розробленого документу національної політики. Така освіта в Україні забезпечить ефективніший захист дітей і підлітків на велосипедах та підвищить їхню участь у дорожньому русі.

Проєкт «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні» впроваджує U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») в партнерстві з ChildFund Deutschland за фінансової підтримки Міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини.

Команда проєкту U-Cycle Фото: U-Cycle

Поїздки на велосипеді стають дедалі популярніші в Україні, однак безпека на дорогах залишається основною проблемою в країні: ДТП є найпоширенішою причиною смертності серед молоді до 18 років. Крім недостатньої велоінфраструктури, основною проблемою часто є незнання правил дорожнього руху та правильної поведінки в дорожньому русі.

За результатами першого в Україні дослідження шкільної мобільності, яке провели в межах проєкту «TUMI: шлях до школи» серед 28 тисяч 304 учнів та учениць, 71% дітей заявили, що мають велосипед, а 51% з них сказали, що хотіли б їздити велосипедом до школи. Опитування показало, що лише 2% пересуваються на велосипеді (включаючи самокат), 56% школярів дістаються до школи пішки (включаючи ролики та скейт), 23% – громадським транспортом, 19% є пасажирами автомобіля. Крім цього, дослідження шкільної мобільності продемонструвало, що найбільший відсоток учнів початкових класів до школи привозять батьки, а з 5 по 9 класи поступово збільшується кількість школярів, які пересуваються до школи пішки, громадським транспортом та велосипедом.

Проєкт «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні» передбачає, зокрема, такі активності: 

Богдан Андрощук, керівник департаменту країн Східного партнерства, ChildFund Deutschland:

Проєкт «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні», який був спільно ініційований з U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»), має для ChildFund Deutschland велике значення. Він створює нові можливості для українських дітей та молоді реалізувати їхні права на якісну освіту та розвиток, безпечне середовище, фізичну безпеку, толерантність і доступ до знань про правила дорожнього руху та права людини в новій формі. 

Ми переконані, що реалізація цього проєкту кардинально змінить на краще ситуацію щодо можливостей української молоді безпечно та свідомо пересуватися на велесипедах по дорогах України, вбереже тисячі учасників дорожнього руху від травмувань, летальних випадків та неприємних ситуацій. Проєкт надасть підтримку і нові поштовхи до інновативних ініціатив у школах, громадах та державних інституціях. У такий спосіб ми закладемо новий масштабний фундамент для безпеки молодих учасників та учасниць велосипедного руху сьогоднішніх і майбутніх поколінь України. Разом з тим, ми внесемо значний внесок у захист довкілля в Україні, що гарантуватиме дотримання права дітей на безпечне для життя та здоров´я довкілля. Ми раді поділитися позитивним досвідом Німеччини у сфері велоруху.

Leonie Beeskow, програмна координаторка ChildFund Deutschland:

Ключова цінність цього проекту — це забезпечення безпечного та рівного доступу дітей по всій Україні до пересування велосипедом. Для нас важливо, щоб діти засвоїли необхідні навички, які дадуть змогу вберегти себе в дорозі. Крім того, велосипед — це здоровий та сталий вид транспорту, який сприяє кращому майбутньому дітей.

Анастасія Макаренко, виконавча директорка U-Cycle: 

Наша організація вже багато років просуває велосипед як безпечний зручний транспорт — спочатку в Києві, а потім в інших містах і громадах. Ми досягли того, що зараз міста сприймають велосипед як транспорт, а не лише як спорт і рекреацію — велосипед став трендом сталої міської мобільності. Найпрогресивніші українських міста і громади вже мають концепції розвитку велоінфраструктури. Велодоріжки почали з’являтися на наших вулицях, але самі по собі вони не здатні вирішити питання безпеки руху на велосипеді. Потрібна також і велоосвіта. 

Ми 10 років проводили велошколу з безпеки руху в різних районах Києва, приходили з нею на міські фестивалі, ходили на запрошення в бібліотеки, школи, їздили в інші міста. 

Зараз прийшов час примноження досвіду та інституційних змін. Ми хочемо зробити освіту з безпеки руху доступною для всіх дітей і підлітків України. Нам розповідають у школі на уроках БЖД про те, як розрізняти отруйні та неотруйні гриби, хоча я, наприклад, жодного разу по гриби в ліс не ходила. А на вулиці всі ми щодня.

Впевнена, що велоосвіта також стимулюватиме і розбудову велосипедної мережі. Ми маємо приклад громади, з якою працювали в межах іншого проєкту. Коли там біля школи поставили велопарковку, то вона швидко заповнилась і діти почали більше їздити велосипедом до школи. А вже за півроку в цій громаді міська влада створила першу велоінфраструктуру — велодоріжку на шляху до цієї школі.

Аліна Кундіч, координаторка кампанії «Велосипедом до школи»:

В Україні вкрай низька культура велосипедної їзди, бо дітей цього не вчать. Мені ніхто не допомагав: коли я була дитиною, то сама навчилась їздити на велосипеді – їздила під рамою на великій «Україні» та на «Аист». Коли ми влаштовували велошколу з безпеки руху під час проєкту «TUMI: шлях до школи» в Житомирі, то зрозуміли, що діти часто навіть не знають, як правильно гальмувати. А дорослі після цієї велошколи здивовано відкривали для себе правила дорожнього руху для велосипедистів і зізнавались: «Я їздив неправильно!».

Для дітей дуже важливо, щоб у них були наставники, які б показали і розказали, як користуватись велосипедом, як за ним доглядати і безпечно їздити. Важливо, аби діти змалечку розуміли, що велосипед – це не іграшка, а транспорт, а вони на велосипедах – повноцінні учасники дорожнього руху. Діти вчать інших дітей і дорослих. Це ланцюжкова реакція, яку ми хочемо увімкнути проєктом «Велосипедом до школи». Поки на дорогах українських міст з’являється велоінфраструктура, ми маємо підготуватись і навчитись безпечно їздити велосипедом.

Ангеліна Гусар, проєктна координаторка «Велосипедом до школи»:

Наша мета – зробити теоретичні та практичні навчання з безпеки руху на велосипеді частиною шкільної освіти України. Наш проєкт – не про миттєвий результат, це наша інвестиція у майбутнє заради безпеки нового покоління українців та українок та промоції сталої мобільності в нашій країні. Ми не вигадуємо велосипед, бо навчання з безпеки руху інтегровані у шкільну освіту багатьох європейських країн: Німеччина, Польща, Швеція та ін. Хочемо щоби це сталося і в Україні.

Наталя Князева, операційна менеджерка проєкту «Велосипедом до школи»:

Більшість родин в Україні мають вдома для дитини велосипед або інший засіб мікромобільності: самокат, ролики, гіроскутер тощо. І це така звичайна річ у дитинстві, а в невеликих містах і селах діти навіть їздять велосипедом до школи. Але як це робити безпечно, не знають. Велосипед може бути ідеальним інструментом виховання свідомого громадянина, адже привчає до сталого й екологічного транспорту та безпеки руху. 

Нагадаємо, у 2018 році U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») проводила заходи з промоції велоруху для 5 пілотних шкіл у новостворених громадах за підтримки місцевих рад і програми «U-LEAD з Європою» в межах проєкту «Зелене світло для велоруху в громадах». Метою було навчити дітей правилам дорожнього руху для велосипедистів, облаштувати першу велоінфраструктуру в школах та підвищити інтерес до користування велосипедом. 

ПОДІЛИТИСЯ