Під час відновлення зруйнованих мостів не передбачають умов для велосипеда

У проєктах капітального ремонту і відновлення мостів та шляхопроводів в Україні, які були зруйновані внаслідок збройної агресії рф, немає відповідної інфраструктури для руху велосипедистів.

За інформацією «Української асоціації аудиторів автомобільних доріг», проєкти мостів та шляхопроводів, як правило, передбачають їх відновлення з тими самими параметрами, які вони мали до руйнування. Рух велосипедистів в таких випадках буде здійснюватися по проїзній частині в одному потоці із автомобілями, в тому числі – вантажівками. Крім цього, потреби велосипедного руху ігноруються і в проєктах капремонту автомобільних доріг загального користування.

Разом з УАААД ми звернулися до голови Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України Мустафи-Масі Найєма з проханням врахувати потреби вразливих учасників дорожнього руху під час розроблення проєктів капремонту та реконструкції автомобільних доріг та транспортних споруд.

Важливо розуміти, що мости та шляхопроводи є спорудами з терміном експлуатації 100 років. Таким чином, відновлюючи транспортні споруди без велосипедної інфраструктури сьогодні, ми блокуємо її розвиток на довгий час.

Під час повномасштабної війни велосипедний транспорт довів свою важливість як елементу стійкості міст і громад для забезпечення мобільності в найбільш важкі часи. Велосипед також повинен розвиватися як повноцінний вид транспорту з відновленням зруйнованої та пошкодженої інфраструктури.

Наявні тенденції у пересуваннях вказують на суттєве збільшення попиту на велосипедний рух, в тому числі між сусідніми населеними пунктами, один з яких є точкою тяжіння з робочими місцями. В такому разі зростає також і ймовірність виникнення ДТП із наїздом на велосипедистів, які є найуразливішими учасниками руху, їх загибеллю або отриманням важких травм.

«У 2022 році ДП «ДержДорНДІ» розпочав роботу над новою редакцією ДБН В.2.3-22-20хх «Мости і труби. Основні вимоги до проектування». Наша організація надала ряд пропозицій до проєкту цього документа щодо врахування потреб велосипедного руху під час будівництва, реконструкції чи капітального ремонту мостів та шляхопроводів. Значна частина цих рекомендацій враховані у другій редакції проєкту ДБН. Однак до затвердження та набрання чинності нової редакції ДБН, мости і шляхопроводи будуть і надалі будувати за чинними на сьогодні нормами без врахування велосипедної інфраструктури.

Водночас зараз існує можливість врахування потреб велосипедного руху під час розроблення проектної документації на підставі ДСТУ 8906:2019 «Планування та проектування велосипедної інфраструктури. Загальні вимоги». Серед іншого, цей стандарт регламентує довжину велосипедної доріжки вздовж автомобільних доріг І-ІІІ категорій на підходах до населеного пункту, залежно від кількості населення», – ідеться у зверненні U-Cycle до Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України.

Ми пропонуємо зробити три кроки:

1. У завданні на розроблення проєктної документації слід обов’язково вказувати на необхідність визначення потреби в облаштуванні велосипедної інфраструктури згідно з ДСТУ 8906 (на якій довжині до населеного пункту потрібно передбачати велосипедну інфраструктуру);

2. Завдання на проєктування транспортних споруд має містити вказівку щодо необхідності влаштування велосипедних смуг або доріжок в разі, якщо на конкретній ділянці дороги існує необхідність влаштування велосипедної інфраструктури згідно з ДСТУ 8906;

3. На засіданнях секції № 5 «Проєктування автомобільних доріг та мостів» ДП «ДерждорНДІ» та Технічної ради Держагентства відновлення та розвитку інфраструктури України приймати рішення щодо погодження обраного варіанту лише з урахуванням обґрунтування проєктного рішення щодо влаштування (або відсутності) велосипедної інфраструктури.

Нагадаємо, що розвиток велосипедного транспорту відповідає цілям транспортної стратегії України 2030 та загальному напрямку розвитку мобільності Європейського Союзу. 16 лютого 2023 року Європарламент ухвалив історичну резолюцію, яка закликає Європейську комісію розробити велосипедну стратегію, щоб подвоїти до 2030 року кількість кілометрів транспортних велосипедних поїздок у Європі.

ПОДІЛИТИСЯ