Протягом 11-17 липня у Києві відбувалася літня школа «Вулиці для людей» за участі німецьких та українських фахівців. Учасники опановували нові підходи транспортного та міського планування, які відразу ж застосовували на практиці.
Українські міста та громади все частіше демонструють запит на якісні, безпечні, доступні та комфортні для всіх користувачів вулиці. За останні декілька років, спостерігається тенденція на оновлення наявних нормативних документів, які є інструментами для інженерів та працівників органів місцевого самоврядування на шляху впровадження сучасних транспортних та містобудівних рішень. Попри появу нормативного підґрунтя фахівці зіштовхуються з різними перепонами на шляху реалізації проектів та появи якісного міського простору. Саме для зміни чинних підходів щодо реорганізації та використання наявного дорожнього простору та принципів пріоритизації користувачів при плануванні та проектуванні міського простору вулиць U-Cycle організували Літню Школу “Вулиці для людей”. Її окремим фокусом також було застосування ДСТУ 8906:2019 “Планування та проектування велосипедної інфраструктури”.
“Проведення Літньої школи – це внесок U-Cycle та партнерів у формування нової української школи інженерів, що проектують вулиці для людей – комфортні, безпечні та екодружні” – каже виконавча директорка U-Cycle, Анастасія Макаренко.
На Школі зібралися 20 учасників з 19-ти міст і містечок України — Добропілля, Пирятин, Брошнів-Осад, Тростянець, Біла Церква, Чорноморськ, Запоріжжя, Бердянськ, Чернігів, Маріуполь, Мирноград, Миргород, Камінь-Каширський, Новодністровськ, Житомир, Харків, Миколаїв, Львів, Київ — та два учасника з Тбілісі, Грузії. Це — інженери-проєктувальники, архітектори, працівники транспортних, архітектурних та будівельних департаментів муніципалітетів, студенти профільних спеціальностей, громадські активісти.
Німецькі та українські експерти ознайомили учасників з сучасними інструментами для дизайну вулиць, що допоможуть створювати доступні та комфортні вулиці в українських містах. Всі лекції є в записі на YouTube-каналі U-Cycle:
- Транспортна ситуація і Велоінфраструктура у м.Києві. Розвиток, плани, досягнення. Спікер: Олександр Густєлєв — заступник голови КМДА; Сектор організації веломережі. Діяльність, досягнення та плани. Спікер: Станіслав Клименко — завідувач сектору організації веломережі управління координації й розвитку дорожнього господарства та інфраструктури;
- Представлення інтегрованого розвитку Подолу. Спікерка: Анна Роговченко — керівниця проектного офісу «Інтегрований розвиток міст в Україні ІІ».
- Планування для велосипедистів. Спікер: Torben Heinemann (Лейпциг, Німеччина) — архітектор, транспортний інженер, експерт з транспортного планування, начальник управління планування транспорту у місті Лейпцигу.
- Архітектура + транспорт = ❤. Спікер: Вадим Денисенко — експерт з розвитку міської мобільності.
- Засоби заспокоєння руху як інструмент безпечних умов для велоруху. Нормативна база ВелоДСТУ. Спікер: Юрій Лозовенко — спеціаліст з транспортного планування, проектування вулиць та організації дорожнього руху в компанії “ОРЕСУНД”, Івано-Франківськ, екс-радник міського голови м. Дніпра з питань інфраструктури (2016) та автор Програми розвитку велоінфраструктури м. Дніпра на 2016-2020 рр.
- Залучення громадськості в проєкти з планування міської мобільності. Баланс публічного та приватного у міському просторі. Спікер: Ігор Тищенко (Берлін, Німеччина) — фахівець з міського розвитку, проектний координатор у wechange eG;
- Досвід партисипації під час розробки плану інтегрованого розвитку Подолу. Спікерка: Марія Грищенко — соціологиня, дослідниця, аналітикина “Центру урбаністичних студій”, експертка у сфері соціального розвитку та залучення в проєкті Інтегрований розвиток міст України, Подільський район.
- Досвід Вінниці у створенні комфортних вулиць. Спікер: Андрій Сорокін — головний спеціаліст відділу транспорту та зв’язку департаменту енергетики транспорту та зв’язку Вінницької міської ради.
- Додаткові вимоги до проектування і виконання робіт під час нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту об’єктів вулично-дорожньої мережі та інших елементів благоустрою м. Львова. Спікер: Михайло Ленчук — менеджер з регіонального розвитку / координатор робочої групи Плану сталої міської мобільності Львова.
- Облаштування велоінфраструктури на резиденських вулицях. Спікерка: Angela Francke — Prof. Dr.-rer. pol., Chair for Bicycle Transport, Karlsruhe University of Applied Sciences. (Карлсруе, Німеччина).
- Озеленення та зелені зони. Спікерка: Олександра Сладкова — начальниця управління екології та природних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради (Львів, Україна) .
- Доступність міських вулиць. Спікерка: Уляна Пчолкіна — громадська діячка, телеведуча, програмна менеджерка ГО «Група активної реабілітації», координаторка напрямку інклюзії StarLightMedia.
Паралельно з теоретичним матеріалом, учасники напрацьовували альбом типових рішень для деяких вулиць Подолу: Ярославська, Турівська, Оленівська, Волоська, Оболонська, Почайнинська. Кейс кварталів Подолу було обрано у партнерстві з Сектором організації веломережі Управління координації й розвитку дорожнього господарства та інфраструктури Департаменту транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради.
Після польового дослідження, яке учасники здійснили у перший день, та визначення проблем, кожна команда надала пропозиції і розробила схеми для покращення ситуації на цих вулицях. Зокрема, це — покращення пішохідної зони вулиць, обмеження швидкості транспорту, підвищення пішохідних переходів як засіб заспокоєння руху, облаштування велосмуг та велодоріжок, озелення. Всі напрацювання відбувалися під наглядом менторів та експертів. Команди представили свої пропозиції до покращення вулиць на фінальній презентації представникам Департаменту транспортної інфраструктури. Очікується, що ці рішення візьме у роботу Департамент транспортної інфраструктури КМДА і вони втіляться у реальність.
“На Літній Школі активісти і професіонали об’єднуються заради того, щоб робити міста комфортними, зручними і безпечними. Найкращі напрацювання, які будуть під час цього тижня отримані і які проаналізують фахівці Департаменту транспортної інфраструктури ми обов’язково будемо використовувати на практиці вже на вулицях Києва. Саме такими кроками ми будемо робити всі міста в Україні зручними для використання,” — зазначає заступник голови КМДА на відкритті Літньої Школи, Олександр Густєлєв.
Нагадуємо, шо першу Літню Школу U-Cycle організували у 2018 році. Вона називалася «Дизайн вулиць для якісного міського середовища та мобільності» і проводилася під кураторством нідерландських та швейцарських експертів. Як кейс, тоді працювали над концепціями для вулиці Щербаківського на Нивках.
Літню Школу “Вулиці для людей” реалізувала U-Cycle (ГО “Асоціація велосипедистів Києва”) у партнерстві з Союзом українських студентів у Німеччині (СУСН), Департаментом транспорту КМДА, ГО “Центр екологічних ініціатив “Екодія”, за підтримки Center for International Migration and Development, за участі німецьких та українських експертів з німецькою освітою.