В Україні розробляють навчальну програму з безпеки руху на велосипеді для шкіл

В Україні розробляють інтегровану навчальну програму з безпеки руху на велосипеді для 1-12 класів закладів середньої освіти. Про це заявили на круглому столі за участю представників Міністерства освіти і науки України, Верховної Ради, поліції, освітнього експертного середовища і громадських організацій.

Створення навчальної програми є складовою національної кампанії «Велосипедом до школи» у межах проєкту «Впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Сприяння сталій мобільності та покращенню безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні», який впроваджує U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва») в партнерстві з ChildFund Deutschland за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини. Кампанію «Велосипедом до школи» також підтримує програма МАТРА Посольства Королівства Нідерландів в Україні.

Круглий стіл за участю представників МОН, ВРУ, поліції, освітнього експертного середовища і громадських організацій. Фото U-Cycle / Юрій Шакалов

Освіта з безпеки руху рятує життя і здоров’я

Метою національної кампанії є інтегрувати навчання з безпеки руху на велосипеді в українську шкільну освіту. Така освіта в Україні забезпечить ефективніший захист дітей і підлітків на велосипедах та підвищить їхню участь у дорожньому русі.  «Освіта з безпеки руху на велосипеді рятує життя. На жаль, статистика в Україні невтішна: найпоширеніша причина смертності українських дітей та підлітків — це ДТП. Наразі ми розробляємо навчальну програму і якісні методичні матеріали з безпеки руху на велосипеді для вчителів для того, щоб спростити їм роботу, і зацікавити школи насамперед у тих громадах, де велосипед уже є одним з основних видів транспорту», – заявила Ангеліна Гусар, координаторка проєкту в U-Cycle.

Шкільна освіта з безпеки руху на велосипеді є нормою в багатьох європейських країнах, зокрема в Німеччині, Нідерландах, Польщі. «У 4 класі діти в Німеччині здають іспит на велоправа, який передбачає перевірку теорії і практики. Звичайно, це символічні велоправа, однак така освіта робить дітей повноцінними учасниками дорожнього руху вже з 10 років. Статистика в Німеччині показує, що освіта з безпеки руху працює: у 1978 році було зафіксовано близько 74 тисячі травмованих дітей у ДТП, приблизно 1,5 тисячі загинули, у 2000 році — 40 тисяч травмованих дітей у ДТП, 200 загинуло. Освіта з безпеки руху на велосипеді не лише рятує, а й формує життя, бо розвиває важливі навички — моторику, сприйняття себе і оточення, розпізнавання небезпеки і поваги до інших учасників дорожнього руху», – розповів Богдан Андрощук, керівник департаменту країн Східного партнерства, ChildFund Deutschland (Німеччина).

У Міністерстві освіти та науки України вважають дуже актуальним навчання дітей свідомій і безпечній поведінці на дорозі. «Навчання дітей свідомій та безпечній поведінці на дорозі – актуальне завдання. Кількості годин у навчальному плані предмету «Основи здоров’я» для формування відповідних навичок недостатньо, тому було би дуже корисно мати ще додатковий ресурс у вигляді факультативного курсу, зокрема, з безпеки руху на велосипеді, відповідного варіативного модуля навчальної програми з фізичної культури  і, можливо, окремих  позаурочних програм, які заклад освіти може інтегрувати у свою освітню програму, щоб це було корисно і цікаво для дітей та мало  вплив на їхню поведінку як учасників дорожнього руху», – заявила Світлана Фіцайло, начальник відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин Міністерства освіти і науки України.

Наталя Піпа, народна депутатка України, секретар Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій: «Я тішуся, що ми говоримо з вами про завтрашній день, про майбутнє і дітей, коли сьогодні наша країна в загрозі, бо це говорить про наші оптимізм і силу. Я вірю, що ми точно її відстоїмо і тоді для нас питання, які ми сьогодні обговорюємо, є ще актуальніші. Я підтримую національну кампанію «Велосипедом до школи», бо велосипед — це про екологію, про здоров’я і про рух».

У МОН вважають дуже актуальним навчання дітей безпечній поведінці на дорозі. Фото U-Cycle / Юрій Шакалов

Внесок української поліції в освіту з безпеки руху на велосипеді

«Проєкт «Шкільний офіцер поліції» впроваджено в 2016 році, спочатку як пілотний в 4 містах: Києві, Львові, Одесі та Івано-Франківську, а сьогодні він працює у 32 містах України. У нас є мета – нульова смертність на дорогах України але досягнути її можна лише спільними зусиллями поліції, інших органів державної влади та громадськості», – вважає Олександр Коцар, заступник начальника відділу зв’язків з громадськістю Департаменту патрульної поліції.

«В Україні працює понад 1300 ювенальних поліцейських, діяльність яких спрямована на створення безпекового середовища для дітей, захист їх прав і законних інтересів, запобігання учинення правопорушень дітьми та стосовно них. Ми готові та відкриті до співпраці з вами в межах кампанії «Велосипедом до школи”, розуміємо необхідність покращення безпеки руху найуразливіших учасників дорожнього руху – дітей і підлітків», – запевнив Віталій Романов, головний інспектор відділу протидії жорстокому поводженню у дитячому середовищі Управління ювенальної превенції Національної поліції України.

«Третина занять та заходів у межах програми «Шкільний офіцер поліції» присвячена безпеці дорожнього руху, деякі з них стосуються саме безпеки для велосипедистів. Акцент у цьому напрямку робиться на початковій школі. Якщо набір з макетом перехрестя та дорожніми знаками для практичного відпрацювання правил для пішоходів і автокрісла для демонстрації правил для пасажирів у нас є, то додаткового інвентаря для велосипедистів немає. Також дуже важливо, щоб було додаткове навчання веломенторів, бо хоч ми й поліцейські та працюємо в сфері безпеки дорожнього руху, але не всі з нас глибоко орієнтуються саме у велотемі», – наголосив Микола Полюхович, старший інспектор відділу зв’язків з громадськістю Управління патрульної поліції у м. Києві, капітан поліції.

У межах кампанії «Велосипедом до школи» навчать 150 веломенторів/ок.
Фото U-Cycle / Юрій Шакалов

Хто розробляє навчальну програму з безпеки руху на велосипеді

Інтегрована навчальна програма з безпеки руху на велосипеді обговорюється в робочій групі за участю освітніх експертів, патрульної поліції, директорів шкіл, вчителів, педагогів-організаторів і велоактивістів з різних міст України. «Методичні матеріали, які ми розробляємо стануть у нагоді вчителям, які зможуть використовувати їх самостійно. Наша мета — самостійний учасник дорожнього руху. У нашому проєкті про впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах мені подобається об’єднання різних сил суспільства — вчителів, поліції та держави, велоактивістів. Усі разом ми зможемо зробити навчальні матеріали, які ми зараз розробляємо, справді комплексним освітнім рішенням», – вважає Лідія Андрушко, освітня експертка, член робочої групи з розробки Державного стандарту, тренерка НУШ, розробниця навчальних матеріалів з безпеки руху на велосипеді.

У межах кампанії «Велосипедом до школи» відбулось онлайн-опитування старшокласників українських шкіл, яке мало на меті дослідити знання ПДР для велосипедистів у школах. «Лише 35,8% опитаних, тобто менше половини, знають про те, що забороняється робити під час руху велосипедом — подавати сигнал пішоходу на тротуарі, користуватись телефоном, робити непередбачувані маневри. Найбільше труднощів в учасників опитування викликали питання відкритого типу, де потрібно було дати розгорнуту відповідь, а саме: хто має перевагу в русі в конкретній ситуації (водій авто чи велосипедист/ка), чим має бути обладнаний велосипед, які дії слід виконати при здійсненні поворотів та ін.», – розповіла Аліна Кундіч, координаторка кампанії «Велосипедом до школи».

Також на круглому столі соціологиня Дарина Пирогова презентувала результати соціологічного дослідження про практики навчання ПДР для велосипедистів і пішоходів у школах з кейсами Житомира, Миргорода, Одеси. Метою дослідження було виявити кращі практики у навчанні учнів правилам дорожнього руху для велосипедистів та пішоходів та матеріали, якими вчителі, активісти та поліцейські користуються для підготовки такого навчання, а також з’ясувати можливості та перешкоди загальнонаціональної інтеграції велоосвіти до шкільної програми.

Навчання перших веломенторів в Україні

У межах кампанії «Велосипедом до школи» передбачено навчання  150 веломенторів та веломенторок з-поміж поліцейських, вчителів і велоактивістів з різних міст України. На веломенторів, зокрема, навчатимуть вчителів 15 шкіл з 12 різних областей України, які відібрали в результаті конкурсу на участь у пілотній кампанії «Велосипедом до школи». Окрім навчання і сертифікації веломенторів, 15 шкіл-фіналісток конкурсу отримають сучасні криті велопарковки, набір велоінструментів, навчальні велосипеди з шоломами, методичну допомогу в облаштуванні навчального майданчика, проведення велофестивалю на базі школи тощо.

ПОДІЛИТИСЯ