Привіт, давайте знайомитись ближче. Ми розпочинаємо серію інтерв’ю з нашою спільнотою і першим розкаже про себе Богдан.
— Чим ти займаєшся в U-Cycle?
Я працюю координатором з адвокації та безпеки руху. Адвокатую велодружнє законодавство та нормативку, які стосуються безпеки руху і сталої мобільності. Зокрема, це зміни до Правил дорожнього руху України та зниження швидкісних лімітів у містах. У моїй роботі дуже важлива національна велостратегія України, бо там прописано все, шо треба змінити в законодавстві. За потреби займаюсь київськими питаннями — бюджет на вело, зустрічі з представниками Київської міської державної адміністрації, відповідальними за розвиток велоінфраструктури, і депутатами Київради, різноманітні робочі групи та ін. У 2020 році брав активну участь у нашій кампанії «Я ЗА ВЕЛО» перед місцевими виборами.
Протягом останніх двох років я був ментором для локальних організацій зі Львівської та Вінницької областей — ГО «ВелоСтрийки» (Стрий) і Центр регіональних громадських ініціатив «Подільський край» (Піщанка). Як один з експертів U-Cycle багато спілкуюсь з журналістами, а нещодавно став ведучим нашого подкасту «30 км/год», який ми готуємось випустити незабаром разом з Радіо Поділ. Також займаюсь фандрейзингом в організації, запускав наш Patreon.
— Який у тебе професійний досвід?
Окрім громадської діяльності, маю досвід в IT і науці — 10 років працюю в Інституті ядерних досліджень НАН України. Мій науковий бекграунд допомагає мені в адвокації, бо тут теж потрібні аналітичне мислення, сильна аргументація та evidence-based підхід. Маю досвід управління проєктами в різних сферах.
Був консультантом ПРООН в Україні, зробив дослідження «Біла книга мікромобільності», де порівняв практики і політики регулювання руху в різних країнах світу, які застосовуються до легких транспортних засобів з електричним двигуном (електросамокатів, моноколіс, сеґвеїв, гіробордів тощо).
Нещодавно на запрошення ГО Спільно HUB фасилітував стратегічну сесію для активу велоспільноти України з міст Запорізької, Донецької та Херсонської областей, де спільно розробили плани адвокаційних кампаній на найближчі два роки.
— Чи є в тебе волонтерський та активістський досвід?
Я був головою Асоціації велосипедистів Києва, а потім U-Cycle понад 5 років, починаючи з 2015 року. До цього я був членом Ради АВК, а перед цим — координатором Велошколи з безпеки руху. Усе це на громадських засадах. Як голова організації я брав участь у створенні стратегій, координував роботу Ради, представляв організацію публічно, писав публікації, промотував велосипед саме як міський транспорт і налагоджував контакти з іншими громадськими ініціативами. Як волонтер брав участь у багатьох заходах та долучався до їх організації.
Разом із іншими небайдужими містянами я був співзасновником громадської організації Urban crew. Ми займаємось впровадженням точкових рішень у сфері безбар’єрності та безпеки руху в Києві. Був автором і співавтором кількох проєктів Громадського бюджету, які перемогли і отримали фінансування.
Я один з соціальних інвесторів громадського ресторану в Києві Urban Space 500. Волонтерив у Всесвітньому фонді природи WWF-Україна в національному парку «Тузлівські лимани» і притулку для тварин під Києвом «У добрі руки». Також я член ГО «Наукова Унія» Unia Scientifica, яка займається популяризацією науки в Україні через лекції, Дні науки, форуми тощо.
— Що для тебе велосипед? Скільки км наїздив? (с)
Я не рахую кілометри, але знаю, що проїжджаю кілька тисяч км щороку. Використовую велосипед як транспорт для поїздок по місту і для відпочинку. Багато був у веломандрівках Україною і за кордоном. Їжджу веломарафони. Вважаю, що велосипед корисний у всіх відношеннях. Для справ це спосіб швидко (дуже часто — швидше за міський транспорт і авто) дістатись потрібного місця без стояння в заторах і пересадок. Натомість поїздка велосипедом додає бадьорості та тонусу. Для відпочинку велосипед значно розширює можливості, бо дає змогу за прийнятний час дістатись віддалених парків, лісів і просто цікавих місць не тільки Києва, а й околиць. Для підтримки себе в формі велосипед може замінити пробіжки та інші фізичні вправи, на які часто не вистачає часу. У ширшому контексті велотранспорт — важливий компонент сталої мобільності та адаптації до наслідків кліматичної кризи.
— Звідки ти дізнався про організацію?
Коли я волонтерив як перекладач у прес-центрі Євромайдану, то познайомився з Алею Шандрою — першою комунікаційницею Асоціації велосипедистів Києва. Завдяки їй я дізнався про організацію, підписався на сторінку АВК у Facebook і почав стежити за її діяльністю. А невдовзі приєднався як волонтер.
— Чому ти приєднався до U-Cycle?
Бо організація робить важливі зміни для країни і людства. Участь у створенні цих змін надихає мене. «Велосипедні проблеми» часто є суміжними з іншими наболілими питаннями: інфраструктура для дитячих та інвалідних візків, благоустрій прибудинкових територій і парків, правила торгівлі в підземних переходах та біля станцій метро, обладнання та комфорт міського транспорту.
Я впевнений, що розвиток велоінфраструктури неодмінно тягне за собою вдосконалення містобудівних принципів, підвищення культури на вулицях, розвиток громадянської свідомості та відповідальності, сприяє популяризації спорту та здорового способу життя.
— Найбільше досягнення, до якого ти був долучений у U-Cycle?
Якщо говорити про адвокацію, то це зміни до ПДР України та результати кампанії «Я за вело». Якщо говорити про організаційний розвиток, то це стратегічне планування цілей.
— Найбільша поразка?
Немає. Хіба що так звані політичні правки до ПДР (поворот велосипедистів ліворуч, рух парами по дорозі, 1,5 метра поваги), які досі не ухвалені, але це питання часу.
— Який випадок із твоєї діяльності найбільше запам’ятався?
Лежачий протест велоспільноти під стінами КМДА 15 червня 2020 року. Це був кульмінаційний момент у нашій взаємодії з міською владою, яка довго від нас закривалася, а після цієї акції почався конструктивний діалог. Пригадую, що коли покликали тих, хто хоче зайти, я був одним з представників велоспільноти, які пішли всередину на переговори. Найбільше тішить, що в заступника мера і загалом міської влади змінилося ставлення: раніше ми були для них міськими божевільними, а стали конструктивними партнерами. Це був не перший лежачий протест велоспільноти, але саме після цього було створено Велосипедну громадську раду при КМДА з регулярним звітуванням з боку міста, налагодився діалог з міською адміністрацією.
U-Cycle — це експертна громадська організація, яка з 2007 року адвокатує велоінфраструктуру, популяризує велотранспорт і підвищує безпеку руху.
U-Cycle — це спільнота однодумців, об’єднаних спільними цінностями, місією та метою.
U-Cycle — це yoU, Urban, Ukraine.
Наша місія — покращувати життя та об’єднувати людей у містах і громадах, просуваючи велосипед як безпечний зручний транспорт.
Наші цінності — чесність, рівність і відкритість, довіра, співпраця, експертність, відповідальність, проактивність, сталий розвиток.
Запрошуємо вас приєднатися до спільноти, стати патроном чи патронкою U-Cycle.