Контакти

м. Київ, вул. Ярославів Вал, 7, офіс 305

info@avk.org.ua

Адреса для листування

м. Київ, вул. Ярославів Вал, 7, офіс 305, 01030

Підсумки U-Cycle 2022 у питаннях і відповідях

Розповідаємо, як війна вплинула на діяльність U-Cycle, чи вдалося нам реалізувати «невоєнні» проєкти під час повномасштабної війни і як ми бачимо користь від нашого досвіду для відновлення України після Перемоги.

— Як війна вплинула на діяльність U-Cycle? Чи вдалося підлаштувати свою діяльність під виклики воєнного часу?

Війна принесла багато змін для наc. У перші місяці війни частина команди організації волонтерила — збирали гроші та закуповували спорядження для військових, обладнання для прифронтових міст і лікарень, воду для Миколаєва тощо. На сторінках організації у Facebook і Twitter виходили спочатку тільки наші звернення з приводу нападу рф на Україну до наших друзів і партнерів за кордоном і щоденні дайджести новин війни від ініціативи Share the Truths, до якої ми долучились. Згодом виник новий напрям роботи у відповідь на виклики війни для мобільності в Україні — міжнародна кампанія #BikesForUkraine. Офіційно ми запустили її 5 травня 2022 року разом з громадськими організаціями з Чернігова, Сум і Харкова, а пізніше долучилися ще дві з Ужгорода й Одеси. Але ще за два місяці до цього ми почали шукати велосипеди для молодіжних центрів, які перетворились під час війни на гуманітарні штаби.

Завдяки амбасадорам кампанії, яких ми знаходимо по всьому світу, уже вдалося передати 800 велосипедів у понад 30 громад України. Ці велосипеди допомагають бути мобільнішими волонтерам, лікаркам і двірникам у Харкові та Лозовій на Харківщині, волонтеркам і комунальним працівникам у Чернігові та селах області, молодіжним працівникам у Бучі і вчителькам у селах Київщини, медичним волонтерам у Сумах, соціальним і комунальним працівницям у Боромлі, Охтирці та Тростянці на Сумщині, волонтерам і працівницям комунальних установ у деокупованому Херсоні, Херсонській і Донецькій областях. А ще велосипеди отримали діти з деокупованих сіл Київщини та Херсонщини і дитячих будинків на Житомирщині.

Це дивовижні історії взаємодопомоги та підтримки, які об’єднують громадські організації, бізнес, державні та міжнародні інституції. Кампанію #BikesForUkraine уже підтримали велосипедні та скаутські організації з Німеччини, Швеції, Польщі та Португалії, виробники та дистриб’ютори велосипедів з України, США та Бельгії, байкшерингові та логістичні компанії з ЄС та України, працівники Європейської Комісії та Американські ради з міжнародної освіти, а також сотні людей з різних країн світу. Усі разом ми прагнемо підвищити мобільність українських волонтерів і волонтерок, персоналу критично важливих комунальних служб, щоб зробити гуманітарну та іншу допомогу доступнішою для тих, хто найбільше цього потребує зараз. Також ми збираємо кошти на купівлю велосипедів в Україні і влітку купили на донати і передали першу партію велосипедів на Харківщину, а зараз оголосили тендер на закупівлю великої партії велосипедів і велоаксесуарів. 

Оновилась команда U-Cycle, бо двоє колег пішли служити в ЗСУ — Богдан Лепявко і Андрій Грушко. Змінилась навіть наша локація в Києві — ми переїхали з центру міста в менший, але затишніший офіс на Подолі. Повернулись на своє історичне місце, бо саме там були перші два офіси організації. Місія U-Cycle лишилась без змін — створюємо можливості для зручного та безпечного пересування велосипедом в Україні.

— Чи вдається вам реалізовувати якісь «невоєнні» проєкти під час війни? Якщо так, що це за проєкти. Чи є якісь складнощі з реалізацією цих проєктів через війну?

Так. По-перше, це наш проєкт про впровадження освіти з безпеки руху на велосипеді в українських школах. Він спрямований на сприяння сталій мобільності та покращення безпеки дорожнього руху для дітей та молоді в Україні, бо в багатьох містах і селах велосипед уже давно є популярним транспортом для людей змалку. В інших містах попит на велотранспорт зростає щороку. Нам вдалося заручитися підтримкою Міністерства освіти і науки України і внести зміни в навчальну програму «Основи здоров’я» для 6-9 класів українських шкіл. Тепер там є нові теми з безпеки руху на велосипеді.

Це перший і важливий крок, на черзі — створення методичних і навчальних матеріалів для вчителів і учнів, які будуть доступні для всіх. Ми багато років проводимо велошколи з безпеки руху для дорослих, прийшов час зробити це сталою практикою для молоді. В ідеалі ми би хотіли, щоб у кожній українській школі дітям викладали теорію і практику безпечної їзди на велосипеді у межах наявних предметів або факультативу. У першу чергу, це про безпеку руху, але також їзда на велосипеді виховує в дітях сміливість, готовність діяти, мотивацію та впевненість. Освіта з безпеки руху на велосипеді вже є нормою в багатьох європейських країнах, зокрема в Німеччині, Польщі, Нідерландах. Ми впроваджуємо цей проєкт у партнерстві з ChildFund Deutschland за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини, а також програми МАТРА Посольства Королівства Нідерландів в Україні. Є складнощі з реалізацією інфраструктурної складової цього проєкту і нашої національної кампанії «Велосипедом до школи». Перед війною ми провели конкурс і відібрали 15 шкіл з різних областей України, які мали отримати сучасні криті велопарковки, набір велоінструментів, навчальні велосипеди з шоломами, методичну допомогу в облаштуванні навчального майданчика, навчання і сертифікацію веломенторів, велофестиваль на базі школи тощо. Війна перешкодила зробити це 2022 року. Крім того, деякі з цих шкіл постраждали через військову агресію рф. 

По-друге, влітку 2022 року ми відновили наше масштабне дослідження, яке робимо в Києві з 2014 року — Підрахунок велосипедистів. Ми переживали, що під час воєнного стану понад 30 волонтерів у різних точках міста, які рахують користувачів велосипеда і роблять нотатки у бланку, можуть викликати підозру, але все пройшло добре. Ми збираємо ці дані, щоб побачити динаміку велосипедного трафіку в місті та використовувати ці дані для адвокації безпечної велосипедної інфраструктури. За результатами підрахунку, 28-33% користувачів велосипеда їздять по дорозі, 28-30% відповідно — по велосмугах або велодоріжках, 39-42% — по тротуару.

У 2022 році вперше за вісім років цього унікального дослідження волонтери підрахунку фіксували рух по велоінфраструктурі. Також підрахунок показав, що жителі Києва стали більше використовувати велосипед як транспорт для їзди на роботу чи у справах. Складність полягає в тому, що розвиток велоінфраструктури в Києві опинився під питанням, бо на початку повномасштабного вторгнення скоротили до нуля штат Сектору розвитку веломережі Департаменту транспортної інфраструктури КМДА.

По-третє, цього року ми активізували нашу діяльність у сфері безпеки руху. Запустили процес створення коаліції громадських організацій, які теж працюють з цією темою, щоб об’єднати зусилля заради життя на наших дорогах та просувати нульові смертність і травматизм у ДТП спільним фронтом. Україна щодня продовжує втрачати на дорогах до 10 людських життів, наша країна має один з найвищих у Європі рівнів смертності та травматизму внаслідок ДТП. За статистикою головною причиною ДТП в Україні є швидкість. При цьому серед європейських країн лише Україна має безкарне перевищення швидкості 20 км/год, яке є смертельно небезпечним для вразливих учасників дорожнього руху — пішоходів і велосипедистів. Таке є тільки у нас і в рф ще з радянських часів. У країнах ЄС взагалі не передбачено «дозволене» перевищення обмежень швидкості руху, або допускається мінімальне перевищення. Про це йдеться в нашому дослідженні впливу на травматизм та смертність у ДТП при перевищенні швидкості до 20 км/год.

У ньому проаналізовано стан з безпекою дорожнього руху в Україні та країнах Євросоюзу, міжнародні практики та законодавство про безпеку руху. Як мінімум, ми хочемо донести до народних депутатів у Верховній Раді та їхніх виборців, що прибрати зі статті 122 Кодексу про адміністративні правопорушення України можливість безкарно перевищувати швидкість до 20 км/год означає суттєво вплинути на безпеку руху на наших дорогах, декомунізувати та дерусифікувати наше законодавство і наблизити його до європейського. Як максимум, ми хочемо використати вікно можливостей, яке відкрила війна, аби безпека руху стала важливою складовою відбудови України. Складнощі є в тому, що деякі депутати вважають, що це питання «не на часі». Хоча саме зараз ми маємо великі людські втрати серед військових і цивільних, а частина українців, які виїхали за кордон, не повернуться додому. Тому подбати про те, щоб українські дороги і вулиці давали безпеку, а не забирали життя, — це зберегти людський потенціал для держави та її відбудови.

Від часу повномасштабного вторгнення і запровадження воєнного стану ми не маємо змоги проводити наші масові заходи наживо. Цього року не відбулись Велопарад дівчат у Києві та щорічна міжнародна конференція Veloforum, яка 2022 року мала проходити в Запоріжжі. Окрім Підрахунку велосипедистів, єдиною офлайн-подією першого року війни, котра зібрала спільноту U-Cycle, був наш велонетворкінг на Подолі в Києві у форматі Bike From Work у День без авто, 22 вересня. У 2022 році вийшла серія інтерв’ю, які знайомлять зі спільнотою U-Cycle та діяльністю нашої організації до і під час війни.

— Чи збираєтесь ви використовувати ваш досвід для відновлення країни після війни? Які проєкти плануєте реалізувати в найближчий час і після закінчення бойових дій?

Так, і ми вже почали говорити про це, наприклад, під час запуску проєкту «ДНК міста: як відбудувати міста України» від Міжнародного саміту мерів. Під час відбудови України потреба в безпечній велосипедній і пішохідній інфраструктурі стала життєво необхідною. В Україні вже є чимало напрацювань у цьому напрямку — плани сталої міської мобільності міст, велоконцепції, які спрямовані на підвищення мобільності, безпеки руху та якості життя людей. Але цього недостатньо. Життя людини — найвища цінність для українців. Тому ми маємо активно діяти не лише задля збереження наших життів і міст від російських ракет і танків, а й для того, щоб зберегти життя людей на вулицях і дорогах. Безпечні швидкісні режими, комфортна велоінфраструктура, планування та проєктування вулиць за принципами доступності/інклюзивності (кількість людей з інвалідністю під час війни зростає) — це те, що не має бути на паузі. Це важливо рухати вже зараз. Мобільність під час війни без перебільшень можна назвати базовою потребою на рівні потреби в їжі та ліках. Війна суттєво, а в деяких випадках критично вплинула на нашу мобільність (пересування): потреба в евакуації, доставці гуманітарних вантажів, забезпеченні переміщень персоналу критично важливих комунальних служб. Саме тому ми маємо великий запит на велосипеди з багатьох областей України в межах нашої кампанії #BikesForUkraine.

Ще до повномасштабного вторгнення ми почали працювати над Картою веломережі України. Ми зібрали дані для карти від користувачів велосипеда з усієї України, а за кілька місяців до повномасштабного вторгнення зібрали в Києві представників Української велосипедної мережі та інших громадських ініціатив, експертного середовища і муніципалітетів з 15 областей України, щоб попрацювати разом над цією картою. На карті будуть позначені першочергові напрямки веломережі різних рівнів, зокрема міжнародні туристичні маршрути Eurovelo 4 і Eurovelo 6, далекобіжні міжміські маршрути та ін. Карта веломережі має з’єднати веломаршрутами схід і захід, північ і південь України. Наразі переосмислюємо концепцію карти у зв’язку з війною. Щоб потім на основі цієї карти веломережі Укравтодор, обласні адміністрації та об’єднані територіальні громади могли розробити і втілити свої веломаршрути. Після війни в Україну поїдуть туристи, їх мають чекати в т.ч. веломаршрути, якщо ми хочемо показати їм нашу країну. 

Наша карта веломережі мала б стати частиною національної велостратегії. Проєкт Стратегії розвитку велосипедного руху уже розроблено на 10 років, однак ще не затверджено. В Україні немає жодного центрального органу виконавчої влади, що відповідає за державну політику розвитку велосипедного руху, тож цей документ досі без виконавця. Велоспільнота країни рік тому писала про цю проблему відкритого листа президенту і прем’єр-міністру. Україна — одна з небагатьох країн Європи, що наразі не має національної політики для розвитку велосипедного транспорту. Минулого року ми опублікували дослідження з оглядом іноземних велосипедних стратегій, де національна робота з розвитку велоруху вже ведеться багато років. У т.ч. завдяки цьому їздити велосипедом у європейських країнах так зручно і безпечно. Ми працюємо задля того, щоб це стало реальністю і в Україні. Відбудова дає нам усім цей шанс.

Напередодні голосування в Євросоюзі за надання Україні статусу кандидата в члени ЄС ми приєдналися до відкритого звернення щодо екологічних пріоритетів післявоєнної відбудови країни разом з іншими громадськими організаціями, які входять до Української платформи Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства та Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна – ЄС. 

Анастасія Макаренко, виконавча директорка U-Cycle (ГО «Асоціація велосипедистів Києва»):

«Під час війни громадські організації взяли на себе дуже важливу гуманітарну роль і допомагають українцям зберігати життєздатність. Але до повномасштабного вторгнення багато хто з нас займався реформами, позитивними змінами, розвитком країни, стратегічними документами… Нам сьогодні важливо не ставити це на паузу і продовжувати далі робити свою роботу системно, щоби впливати на позитивні процеси в країні. Безпека руху має стати однією з важливих систем координат відбудови країни, про яку ми багато говоримо. Саме в цій системі координат має відбутися переосмислення наших міст, вулиць і доріг».

Наш досвід адвокації став предметом дослідження у дипломній роботі на кафедрі політології Києво-Могилянської академії, де порівняли кейси велоадвокації в різних країнах світу.

— Чи є якісь проблеми з фінансуванням через війну?

Фінансова підтримка роботи нашої організації від закордонних партнерів і спільноти U-Cycle в Україні, на щастя, була сталою в 2022 році. Звісно, під час війни ми не маємо змоги активно розширювати коло наших прихильників на Patreon, усі наші збори зараз для велоактивістів у ЗСУ і кампанії #BikesForUkraine. Станом на 13 грудня нам вдалося зібрати 474 701 гривню, які ми витрачаємо на купівлю, ремонт і логістику велосипедів для громад, постраждалих від військової агресії рф. Купівля велосипедів в Україні спрощує логістику, а також підтримує нашу економіку сьогодні. Як зафондувати #BikesForUkraine.

ПОДІЛИТИСЯ