Спільнота U-Cycle: Вікторія Прокопенко

Продовжуємо знайомити вас зі спільнотою U-Cycle, до якої входять команда офісу, ради, члени, друзі та волонтери організації. Знайомтеся, Вікторія.

Чим ти займаєшся в U-Cycle?

Я експертка з містопланування, у U-Cycle працюю над Картою веломережі України. Без карти веломережі національна велостратегія буде недієва. Проєкт велостратегії — Стратегії розвитку велосипедного руху, яка має на меті підвищити безпеку руху і популяризувати велотранспорт в Україні, уже розроблено на 10 років. Він чекає на затвердження в Міністерстві інфраструктури, яке брало участь у стартовій зустрічі щодо розробки цієї стратегії.

Я координувала збір даних для карти від користувачів велосипеда з усієї України, завдяки яким ми дізналися багато вже наявних туристичних веломаршрутів. Партисипація супроводжує процес розробки карти на всіх етапах. Це не менш цінно, ніж сам фінальний результат. У грудні 2021 року ми організували в Києві воркшоп для Української велосипедної мережі, експертного середовища, муніципалітетів і громадських ініціатив з 15 областей України. Там ми обговорили план дій уряду на 5 років з реалізації національної велостратегії та попрацювали з картою велосипедної мережі країни.

Ніхто цього ніколи не робив в Україні, тому нічого не ясно, але дуже цікаво. Ця карта веломережі має стати не директивним документом, а результатом співпраці. На карті будуть позначені першочергові напрямки веломережі різних рівнів, зокрема міжнародні туристичні маршрути Eurovelo 4 і Eurovelo 6, далекобіжні міжміські маршрути та ін. Карта веломережі має з’єднати веломаршрутами схід і захід, північ і південь України. Наразі переосмислюємо концепцію карти у зв’язку з війною. Якщо на воркшопі ми з’єднували Україну лініями на картах, то зараз у нас є можливість зробити це в реальності. Щоб потім на основі цієї карти веломережі Укравтодор, обласні адміністрації та об’єднані територіальні громади могли розробити і втілити свої веломаршрути. Після війни в Україну поїдуть туристи, їх мають чекати в т.ч. веломаршрути, якщо ми хочемо показати їм країну. 

Коли ми зрозуміли, що затвердження велостратегії гальмується, бо в Україні досі не визначено законом центральний орган виконавчої влади, який має формувати державну політику розвитку велосипедного руху, то почали шукати способи впливу на ситуацію. Наприкінці 2021 року я підготувала текст відкритого листа до президента і прем’єр-міністра від велоспільноти України про важливість проблеми і сприяння національній велостратегії. Збирала підписи понад 20 організацій з різних міст країни і навіть надсилала паперовий лист в Офіс президента і Кабмін на Головпоштампті, бо такі правила. На дорогах України щороку гинуть 200-300 велосипедистів, так не повинно бути і є перевірені світом способи, як цього уникнути.

Заставка до відкритого листа велоспільноти президенту України.

Минулого року ми опублікували дослідження з оглядом іноземних національних велосипедних стратегій, де національна робота з розвитку велоруху вже ведеться багато років. Україна — одна з небагатьох країн Європи, що досі не має національної політики для розвитку велосипедного транспорту. 

Який у тебе професійний досвід? 

Я працювала в команді українських транспортних планувальників А+С, які тепер називаються «Про мобільність», де займалась транспортним моделюванням у Дніпрі, Маріуполі, Миколаєві. Таке моделювання потрібне, щоб перевірити транспортні рішення та оцінити ефективність проєкту. Наприклад, реконструкція пішохідної вулиці. Транспортне моделювання дає змогу зрозуміти, як пішохідна вулиця вплине на трафік у цьому районі та місті загалом. Іноді буває так, що +1 км трамвайної колії може збільшити попит на трамвай серед людей.

В офісі U-Cycle, Київ, 2022 рік.

У 2020 році я зробила за підтримки Фонду імені Гайнріха Бьолля, Бюро Київ — Україна та ГО «Центр екологічних ініціатив «Екодія» дослідження про розвиток сталої мобільності. У ньому зібрано кращі практики з 9 українських міст про реорганізацію вулиць, створення зелених просторів, розвиток громадського транспорту і велосипедної інфраструктури. Нам є чим пишатися, і кейси, які я досліджувала, це доводять: будівництво велодоріжок у Миргороді, реконструкція пішохідної вулиці Руданського і площі Двірцевої перед вокзалом у Львові, безпечні шкільні маршрути на Житомирщині, автоматизована система оплати проїзду в громадському транспорті Вінниці. І це не повний перелік. Дослідження має на меті показати українським громадам, що вони можуть брати натхнення і приклади не лише за кордоном, а й в Україні.

Дослідження доступне онлайн за посиланням.

Також я працюю над розділом про вулиці для Альбому безбар’єрних рішень — практичного посібника, який рекомендує та на прикладах ілюструє, як міське середовище може бути дружнім до різних користувачів. Аналізую основні вуличні сценарії та елементи: наземні та підземні переходи, зупинки громадського транспорту, пішохідні вулиці тощо. Моя мета — описати, як кожен із них зробити безбар’єрним. І скрізь включити вєльчіки (сміється).

Чи є в тебе волонтерський та активістський досвід?

На початку війни я виїхала до Львова і допомагала там Free Belarus Center з координацією евакуації та зустрічала на вокзалі людей. Ще робила батончики з сухофруктів для військових. 

Що для тебе велосипед? Скільки км наїздила в житті?

Велосипед для мене — це зручний класний транспорт, їжджу ним по Києву у справах, на зустрічі або забрати вазони, наприклад. Не уявляю, скільки наїздила, бо коли велосипед стає частиною повсякденного життя, то вже не рахуєш кілометри. Кілометри рахують у велопробігах і велопоходах. Ви ж не рахуєте, скільки зустрічей ви провели за місяць? Я їду велосипедом не для того, щоб покататись, а щоб дістатися з точки А в точку Б у місті. Насолоджуюсь процесом, особливо зараз, але поїздка на велосипеді не є метою. 

Звідки ти дізналась про організацію вперше?

Заочно знала про організацію по велоконцепції Києва. А влітку 2020 року мене запросили бути менторкою на урбаністичній школі «Вулиці для людей», яку проводила U-Cycle. Як менторка однієї з 4 груп я допомагала учасникам і учасницям школи організувати польові дослідження вулиці Почайнинської на Подолі в Києві, аналізувати і готувати пропозиції, як можна зробити її безпечнішою, зручнішою та привабливішою для людей.

Ще до літньої школи я писала список організацій, де хотіла б працювати, і там була U-Cycle. 

Чому ти приєдналась до команди U-Cycle?

Бо це було те, чого я хотіла! Хотілось відійти від транспортного моделювання, бо багато працювала за компом і не бачила змін унаслідок своєї роботи. Мені хотілось піти в планування, працювати з громадами і людьми.

У U-Cycle мене надихає не механічна робота, а можливість змінювати середовище міста та країни. Наша робота настільки масштабна, тут є пошук шляху, а не лекало. Мені подобається працювати на результат, а не з 9 до 18. Подобається, що тут є довіра, відсутність гіперконтролю та втручання у внутрішні процеси, відповідальність за мою роботу на мені.

Яке найбільше досягнення, до якого ти була долучена в U-Cycle?

Моє найбільше досягнення в процесі, це буде карта веломережі України. 

Найбільша поразка?

Немає, але бачу зараз, як можна було б оптимізувати роботу з підготовки створення карти. Оскільки цієї роботи ніхто не робив, я йду шляхом спроб і помилок.

Який випадок із твоєї діяльності найбільше запам’ятався?

Ретроспективне коло наприкінці триденного воркшопу з розробки національної велостратегії в Києві. Це був апогей дуже інтенсивної роботи, спочатку підготовка самої події — пошук локації, запрошення людей з усієї України, замовлення меню і, власне, підготовка карти веломережі, щоб з нею можна було працювати в групах. А потім організація протягом трьох днів продуктивної роботи 40 людей.

Коли в кінці третього дня ми всі сіли в коло і почали ділитися враженнями, то я почула багато про об’єднання, вдячність, радість, долучення до спільноти. У той момент у мене було гостре відчуття, заради чого це все. Не для звітів, для об’єднання людей заради спільної роботи над нашим майбутнім.

U-Cycle — це експертна громадська організація, яка з 2007 року адвокатує велоінфраструктуру, популяризує велотранспорт і підвищує безпеку руху.

U-Cycle — це спільнота однодумців, об’єднаних спільними цінностями, місією та метою.

U-Cycle — це yoU, Urban, Ukraine.

Наша місія — створювати можливості для зручного та безпечного пересування велосипедом.

Наші цінності: чесність, рівність і відкритість, довіра, співпраця, експертність, відповідальність, проактивність, сталий розвиток.

photo
Марина Блудша

комунікаційна менеджерка U-Cycle

ПОДІЛИТИСЯ